איך לבחור מאמן ריצה – 7 טיפים חיוניים להצלחה

אם אתם כמוני, כנראה שיש לכם מערכת יחסים מורכבת עם ריצה כפעילות גופנית, מצד אחד אין ספק שיש לריצה תרומה אדירה לגוף ולנפש אך מצד שני ההתחלה וההתמדה קשה מאוד. לכן אם גם אתם חולמים על ריצות ארוכות לאורך הטיילת או בפארק אך מתקשים להתמיד, ייתכן שמאמן ריצה אישי או קבוצת ריצה זהו פתרון מצויין עבורכם. 

אז איך אפשר לבחור מאמן ריצה נכון? ההיצע גדול מאוד והתחום אינו מוסדר לחלוטין ולכן על אחריותינו הרצים לבדוק ולהפעיל שיקול דעת לפני שאנחנו בוחרים את אותו מאמן או מאמנת שידחפו אותנו להגשים את המטרות שלנו. 

רקע והמלצות – אל תהססו לחטט בעברו של מאמן הריצה

בתחום הכושר הגופני, על כל גווניו ותחומיו, אנו לעיתים מסתנוורים מלראות את התוצאה הסופית על דמות המאמן. באותו אופן שמתאמנים בחדר כושר ישאפו לקבוע אימון אישי עם המאמן בעל השרירים הגדולים ביותר במכון. כך האינסטינקט שלנו יהיה לחפש מאמן ריצה שכבר השתתף במספר אולטרה מרתונים, אך האם זה מתאים לכם? 

נסו להתרכז דווקא בדרכו של המאמן, כיצד הגיע להישגו המפוארים בתחומו? האם הוא בעל משטר אימונים קשוח? מתון? סביר להניח שאותו מאמן ינסה להשתמש באותה שיטה בדרך כזאת או אחרת עם המתאמנים שלו ולכן חשוב להבין כבר בהתחלה האם זו גישה שאתם מתחברים אליה. 

בנוסף, אל תהססו לבקש המלצות של מתאמנים פעילים, שאלו אותם כיצד מתבצע האימון? אלו דגשים חשובים למאמן במהלך האימון, האם הם נפצעו במהלך האימונים והיכן הם נמצאים בדרך להשגת המטרות שלהם.

כימיה עם המאמן, הסעיף היחיד שאי אפשר לקנות בכסף

בדומה לכל פעילות גופנית, לרוב מדובר על טווח זמן של שעה ומעלה, בין אם זה שיעור פילאטיס, חדר כושר או ריצה, האינטראקציה עם המאמן האישי מרובה במהלך האימון ולכן חשוב מאוד לוודא שיש כימיה ביניכם.

היו כנים עם עצמכם ועם המאמן, חשוב שתרגישו בנוח לחלוק עם המאמן כל רגע של משבר, פציעה או אפילו לשמוח ברגעים ששברתם שיא אישי. בין אם אתם מעדיפים מאמן או מאמנת, צעיר או מבוגר, תחרותי או חברתי, זכרו שאין טוב או רע, אלה מי שנכון לכם ואתם נהנים בחברתו. 

הצטרפו לשיעור ניסיון לפני שאתם מתחייבים

אז שוחחתם עם המאמן בטלפון, השיחה זרמה, הרגשתם שאתם משדרים על אותו גל, הוא סיפר לכם על עברו והתרשמתם מהסיפור שלו. על פניו הכל נשמע מעולה, אך אל תמהרו לחתום ולהתחייב למספר שיעורים לפני שהצטרפתם לשיעור ניסיון. 

בין אם מדובר בקבוצת ריצה או אימון אישי, חשוב שתצאו לשטח להתנסות בעצמכם, בקשו מהמאמן לרוץ כ-80% מהמרחק המקסימלי שלכם, לא מומלץ להגיע לנקודות שבירה באימון ריצה ראשון, הישארו מפוקסים לאורך האימון כך שתוכלו לשים לב לניואנסים הקטנים בניכם לבין המאמן. 

מטרות ויעדים אישיים שונים לכל מתאמן

בשנה האחרונה שעברנו, הסגרים וההגבלות אילצו מתאמנים רבים לזנוח את ענף הספורט שבו התאמנו, רבים מהם עברו לריצה על מנת לשמור על כושר שכן זהו התחום היחידי שלא היה תחת הגבלה. 

אל תוך השפע הזה, התחלקו המתאמנים לדרגות ריצה, חלק ראו בכך פעילות חברתית וזמן משותף עם חברים ושכנים ואילו אחרים דווקא התמקדו בצד התחרותי של ריצה והכלו להתאמן באופן מקצועי. 

נסו לשבת רגע עם עצמכם ולדמיין לאן אתם רוצים להגיע? מהו היעד הסופי של אימון הריצה שלכם, האם הוא לרוץ במרתון תל אביב? להנות עם כמה חברים מספר פעמים בשבוע בריצה משותפת בפארק? 

אני מניח שכל אחד היה רוצה להתאמן עם יוסיין בולט אך האם הוא רלוונטי ל-90% מהרצים שרק רוצים לנקות את הראש בריצה בערב סביב הפארק עם אוזניות? לא משנה מה המטרה או היעד שלכם, הוא שלכם ויש לכבדו, לכן גם מאמן הריצה בין אם אישי או בקבוצה, צריך להתאים לאופי האימון.  

קבוצת ריצה היא סביבה חברתית לכל דבר

במערכת יחסים עם בן או בת זוג, נהוג לומר שאתה לא מתחתן רק עם אותו אדם אלא גם עם המשפחה שלו/שלה. גם כאן, במידה ואתם חושבים להצטרף לקבוצת ריצה חדשה, זכרו שהמאמן הוא חלק מהקבוצה וחיבור איתו לא בהכרח מעיד או מבטיח חיבור חברתי מושלם לשאר הקבוצה. 

נכון, זה לא נעים לתחקר את המאמן על אופי המתאמנים שלו ואל תהיו "חסרי טאקט" בנושא, נסו לברר בשאלות כלליות מהו טווח הגילאים? האם הם גרים באיזור שלכם וכדומה. 

הגיעו לשיעור הראשון שלכם עם אוזניים פקוחות, נסו להישאר נגישים ופתוחים ושאלו את עצמכם, האם אתם רואים את עצמכם נהנים עם החברים לקבוצה אחרי אימון? לא מומלץ לראות את זמן הריצה המשותף כעוד תור רפואי כלשהו שאתם רוצים לסיים ולסמן וי. 

התייחסו לאימון ריצה כמפגש חברתי, הוא צריך להיות כיף, קליל וזורם, חיבור חברתי נכון הוכח כתורם להשגת מטרות ויעדים אישיים במגוון תחומים וביניהם גם ריצה. 

יחס אישי, אימון מתחיל מהבית 

בדומה לסעיף הקודם, נסו לחוש את מידת האכפתיות של המאמן האישי שלכם מההצלחה האישית שלכם, האם אתם שומעים ממנו רק בזמן האימון או שגם לפני ואחרי תקבלו ממנו הודעה או שיחת טלפון. 

אימון ריצה בנוי בדרגות קושי עולות, כלומר ככל שאתם רצים יותר קרוב למרחק המקסימלי שלכם, דרגת הקושי הגופני עולה באופן אקספוננציאלי ובטווח הזה, הסיכוי לפציעה גופנית או נקודת שבירה במוטיבציה גדל משמעותית. 

דווקא במקומות האלה נמדד היחס האישי של המאמן שלכם, האם הוא מקדיש את זמנו גם מעבר לשעת האימון שנקבע? האם אתם מקבלים ממנו פנייה "מחוץ לשעות העבודה" על מנת לוודא שאתם שומרים על אורח חיים בריא ומוכנים לאימון הבא?. 

יחס אישי יכול להוות נקודת מפנה בדרך שלכם להצלחה בהשגת יעדי ריצה, אל תוותרו עליו. 

תעודות, רישיון וכיסוי מקצועי

תחום הריצה הלא תחרותי הינו ענף שאינו מוסדר באופן מלא עדיין ולכן נהוג לחשוב שאם אינכם מתאמנים לאולימפיאדה, אתם לא צריכים מאמן כושר אשר סיים בהצטיינות לימודים מתקדמים בוינגייט ולרוב בוחרים את המאמן על פי המלצה של חבר או חברה מהסביבה שלכם.

התמקדנו בעיקר בנקודות הקשורות לאופי המאמן ריצה שלכם והם בהחלט יכולות להשתנות בין המתאמנים השונים בהתאם לרצונות, אופי ויעדים שהציבו לעצמם. 

אך ישנם 3 דגשים חשובים שאסור לוותר עליהם בבחירת מאמן ריצה: תעודות מקצועיות, רישיון בתוקף וכיסוי ביטוח מקצועי. 

תעודות מקצועיות – וודא שהמאמן או מאמנת שלכם סיימו בהצלחה לימודי תעודה בתחום הכושר הגופני ברמה מספקת, בנוסף הסמכות בתחום עזרה הראשונה בהחלט יהוו בונוס מכיוון שישנו סיכוי לא קטן לפציעות במהלך אימון ריצה. 

כיסוי ביטוח מקצועי – בדומה לעורך דין, רואה חשבון או רופא, גם להחלטות של מאמן ריצה יש השלכות על חייכם ולכן על המאמן שלכם להיות מבוטח בכיסוי ביטוח למאמני כושר , פוליסות ביטוח למאמני כושר שומרים על המתאמן וגם על המאמן מפני כל רשלנות או פציעה חמורה שנגרמה בעקבות אירוע שהתרחש במהלך האימון. 

רישיון מקצועי – בקשו מהמאמן המיועד שלכם להציג את פרטי העסק שלו, תופתעו לגלות כמה קבוצות ריצה מתנהלות על בסיס "חברי" עם תשלום ישיר במזומן. אנחנו כמובן לא עובדים במס הכנסה אך מאמן ריצה אשר מנהל עוסק מורשה מסודר, עם ביטוח ותעודות ייתכן ויפגין מקצועיות רבה יותר. 

כמה מילים אחרונות

בחירת מאמן ריצה אישי או קבוצת ריצה יכול להיות תהליך מייגע, ההיצע גדול ומגוון וקל לאבד את הראש בין כל האפשרויות. יהיה מצחיק לחשוב על כך אבל נסו להתייחס לכך כמו אל מציאת פרטנר לדייט, אלו פרמטרים דומים, אנו שואפים למצוא אדם שמבין אותנו, שיש לנו חיבור טוב ואנו נוכל בעזרתו להגשים את עצמנו. 

שמוליק דורינבאום

שמוליק דורינבאום

איש שיווק, מוסיקאי ובעיקר, רץ מלא כי מה עוד אפשר לעשות כדי לשמור על השפיות? זאת אומרת, על הבריאות. אז נעים מאוד, שמוליק, הרץ השכונתי שלכם.

רוצים להגיב לזה?

מי כותב את הבלוג iRun?

שמוליק דורינבאום, איש שיווק, מוסיקאי, אבל בעיקר רץ. אני רץ בסביבות ה-50 ק"מ בחודש, זה לא הרבה, אבל זה המון בשבילי. כזה אני, הרץ השכונתי שלכם.

הפוסטים האחרונים שלי

רוצים להירשם לעדכונים מהבלוג?

מבטיח לכם רק דברים מעניינים, לא ספאם. גם אני כמוכם, רק אם אני חושב שזה ממש מעניין, אשלח.